Von Franzos zu Canetti
Jüdische Autoren aus Österreich. Neue Studien
(Sprache: Englisch, Deutsch)
This book-series, initiated in 1992, has an interdisciplinary orientation; it comprises research monographs, collections of essays and annotated editions from the 18th century to the present.
The term German-Jewish literature refers to the...
The term German-Jewish literature refers to the...
Jetzt vorbestellen
versandkostenfrei
Buch (Kartoniert)
169.95 €
- Lastschrift, Kreditkarte, Paypal, Rechnung
- Kostenlose Rücksendung
- Ratenzahlung möglich
Produktdetails
Produktinformationen zu „Von Franzos zu Canetti “
This book-series, initiated in 1992, has an interdisciplinary orientation; it comprises research monographs, collections of essays and annotated editions from the 18th century to the present.
The term German-Jewish literature refers to the literary work of Jewish authors writing in German to the extent that Jewish aspects can be identified in these. However, the image of Jews among non-Jewish authors, often determined by anti-Semitism, is also a factor in the history of German-Jewish relations as reflected in literature. This series provides an appropriate forum for research into the whole problematic area.
Klappentext zu „Von Franzos zu Canetti “
This book-series, initiated in 1992, has an interdisciplinary orientation; it is published in English and German and comprises research monographs, collections of essays and editions of source texts dealing with German-Jewish literary and cultural history, in particular from the period covering the 18th to 20th centuries. The closer definition of the term German-Jewish applied to literature and culture is an integral part of its historical development. Primarily, the decisive factor is that from the middle of the 18th century German gradually became the language of choice for Jews, and Jewish authors started writing in German, rather than Yiddish or Hebrew, even when they were articulating Jewish themes. This process is directly connected an historical change in mentality and social factors which led to a gradual opening towards a non-Jewish environment, which in its turn was becoming more open. In the Enlightenment, German society becomes the standard of reference initially for an intellectual elite. Against this background, the term German-Jewish literature refers to the literary work of Jewish authors writing in German to the extent that explicit or implicit Jewish themes, motifs, modes of thought or models can be identified in them.
From the beginning of the 19th century at the latest, however, the image of Jews in the work of non-Jewish writers, determined mainly by anti-Semitism, becomes a factor in German-Jewish literature. There is a tension between Jewish writers authentic reference to Jewish traditions or existence and the anti-Semitic marking and discrimination against everything Jewish which determines the overall development of the history of German-Jewish literature and culture. This series provides an appropriate forum for research into the whole problematic area.
Inhaltsverzeichnis zu „Von Franzos zu Canetti “
Inhalt: F. Krobb, S. Kohn. - E. Bahr, M. Brod as a Novelist: From the Jewish >Zeitroman< to the Zionist Novel. - H.O. Horch, Zu den >Ghetto<-Geschichten E.E. Kischs. - D. Sudhoff, F. Janowitz und W. Haas. - H.H. Kühnelt, J. Wechsberg. - J.H. Kruse, Ein jiddisches Gedicht von R. Ausländer. - A. Eshel/Th. Sparr, Zur Topographie der Herkunft in der Lyrik von D. Pagis und P. Celan. - S.H. Kaszynski, Der jüdische Anteil an der Literatur in und über Galizien. - M. Klanska, Autobiographien galizischer Jüdinnen. - J.L. Sammons, Betrachtungen zu den Heine-Studien von K.E. Franzos und G. Karpeles. - I. Shedletzky, Ost und West in der deutsch-jüdischen Literatur von H. Heine bis J. Roth. - M.H. Gelber, J. Roth und die "Jüdische Rundschau". - H.-P. Bayerdörfer, A. Schnitzlers "Professor Bernhardi" auf Berliner Bühnen 1912-1931. - S.P. Scheichl, Die Figuren in Schnitzlers "Fink und Fliederbusch". - N. Oellers, A. Schnitzlers Novelle "Casanovas Heimfahrt". - B. Greiner, Hofmannsthals und Reinhardts Begegnung in der Arbeit an "Elektra". - S. Bauschinger, Zu R. Beer-Hofmanns "Paula. Ein Fragment". - P.M. Lützeler, H. Brochs Architektur-Theorie und ihre Auswirkung auf "Die Schlafwandler". - A.A. Wallas, E. Hoeflich - Panasiat und Expressionist. - G. Stieg, Canetti und Nietzsche. - H. Zohn, Aspects of F. Zwillinger's Theater. - Schriftenverzeichnis M. Pazi.
Autoren-Porträt
Mark H. Gelber, geboren in New York, Studium an Universitäten in USA, Deutschland, Frankreich, Österreich, Israel. Seit 1980 an der Ben-Gurion Universität, Beer Sheva (Israel) tätig. Gastforscher bzw. Gastprofessur in USA, Österreich, Slowenien, Neuseeland, Belgien, Deutschland. Seit 2007 Leiter des Zentrums für österreichische und deutsche Studien, Beer Sheva. Veranstaltete zwei internationale Stefan Zweig Kongresse in Israel, sowie initiierte und mitorganisierte den ersten internationalen Stefan Zweig Kongress in Salzburg, 1992. Dr. Hans Otto Horch ist Professor für Deutsch-jüdische Studien am Germanistischen Institut der Universität Aachen. Sigurd Paul Scheichl studierte Germanistik und Anglistik in Innsbruck und Wien sowie an der University of Kansas und ist seit 1971 am Institut für Germanistik an der Universität Innsbruck tätig, seit 1992 als ordentlicher Professor; er ist Mitglied der Grazer Autorenversammlung.
Bibliographische Angaben
- 1996, IX, 428 Seiten, Maße: 16 x 23,6 cm, Kartoniert (TB), Englisch/Deutsch
- Herausgegeben: Mark H. Gelber, Hans O. Horch, Sigurd P. Scheichl
- Verlag: Niemeyer, Tübingen
- ISBN-10: 3484651148
- ISBN-13: 9783484651142
- Erscheinungsdatum: 11.10.1996
Sprache:
Englisch, Deutsch
Kommentar zu "Von Franzos zu Canetti"
0 Gebrauchte Artikel zu „Von Franzos zu Canetti“
Zustand | Preis | Porto | Zahlung | Verkäufer | Rating |
---|
Schreiben Sie einen Kommentar zu "Von Franzos zu Canetti".
Kommentar verfassen